Den tidigare marknadschefen från miljardkoncernen StudentConsulting och hotellkedjan Pite Havsbad Group, Thomas Åberg från Luleå, väljer att satsa på den nya kommersiella upplevelsekanalen Norrland247
Norrland247 en upplevelsekanal för livet i norr
Kanalen kommer ha en digital bas på webben, Youtube, Instagram och Facebook. Reportagen har ett tydligt visuellt fokus, anpassat till dagens sätt att inhämta inspiration och kunskap.
– Efter 20 år av marknadsföring på hög nivå har jag ett starkt nätverk i branschen och bra förutsättningar att lyckas, säger Thomas Åberg, ägare och ansvarig utgivare.
Berättelserna kommer att anpassas för att passa respektive medie på bästa sätt. Arbetet kommer slutligen att finansieras via annonsintäkter och samarbeten på sociala medier.
– Nu vill jag satsa på att driva något själv, komma ut på fältet och samverka med alla duktiga entreprenörer och influencers.
Besöksnäringen är ett tillväxtområde som spås bli en av Sveriges stora basnäringar. Den innefattar boende, restaurang, handel, aktiviteter, livsmedel, transport och bensin.
Norra Sverige har många populära besöksmål och entreprenörer som är duktiga på sin verksamhet. Thomas vill att den nya kanalen blir ett komplement till aktörer som vill ha extra marknadsinsatser.
– Vi vill samverka och inspirera både de som redan bor i norra Sverige och besökande turister att uppleva vår vackra natur på nya sätt. Som att cykla fatbike på vinterisarna, prova hundspann eller kajak, gå på konsert under midnattssolen eller flyga över de nordliga vidderna i en luftballong, 700 meter upp i luften.
Med kameran i hand besöker Thomas platser och aktörer, provar aktiviteter och går på evenemang. Med bild och film berättar han om sina upplevelser, som i förlängningen även kan bli andras upplevelser.
– Lyckas jag med kanalen blir jag även själv en påverkare och influencer, säger han.
Thomas har lång erfarenhet av destinationsmarknadsföring och har bland annat jobbat med platserna Swedish Lapland, Luleå, Haparanda och Boden, men även med varumärken och daglig kommunikation för små lokala företag till stora världsledande aktörer.
– Under mitt yrkesliv har jag utvecklat en bredd som är ganska ovanlig: leverantör på tryckeri, expert på kommunikationsbyrå, rådgivare på mediehus och beställare på miljardkoncern. Det gör att jag har stor förståelse för branschen och kanske kan hitta vägar som inte andra gör.
2015 jobbade Thomas på Yours kommunikationsbyrå och var med och vann Placebrander of the Year med konceptet Original Luleå Story.
Influencers är ofta multitalanger och entreprenörer som genom sina egna digitala och sociala kanaler influerar och påverkar en publik. De är nära sina vänner och dialogen sker snabbt på ett genuint sätt.
Influencer Marketing är ett relativt nytt begrepp men grunden har alltid funnits. Redan under tidigt 1900-tal lanserade tillexempel Coca Cola jultomten för att bygga sin kommunikation runt.
I takt med att kännedomen och trafiken ökar på Norrland247 kommer även fler roller att behöva tillsättas.
Kontaktperson
Thomas Åberg, ägare och ansvarig utgivare.
Medialt intresse
Här kan ni läsa intervjuer från mediers artiklar
Resumé, 5 maj 2019
Norrbottens affärer, 2 maj 2019
Affärer i norr, 2 maj 2019
Se även
Pressbilder för reportage
Till reportage om Norrland247 har vi högupplösta pressbilder med tryckkvalité. Se urval här
Thomas Åberg designer och bildskapare från Luleå
Läs mer om tidigare yrkesliv och se case
Influencers är mäktiga påverkare
Läs reportaget om marknadsföring med influencers
Upplev Norrland @norrland247
Följ med på en färd 700 meter över Norrlands vidder i en luftballong.
Storforsen är Europas största outbyggda vattenfall. Följ med till ett sagolikt landskap i januari med -30 graders kyla.
Jokkmokks marknad har en världsberömd Renrajd. Hör berättelsen, njut av eldshowen till samisk musik och känn spänningen på renracet.