Marknadsföring med influencers ger hög effekt

Influencers är ofta multitalanger och entreprenörer som genom sina egna digitala och sociala kanaler influerar och påverkar en publik.

Ofta gör de allt jobb helt själv eller i mindre team. De är både en vän och ett starkt varumärke i sig själva. Idag är influencer ett riktigt yrke och de lägger ner oerhört mycket tid på sitt varumärke och att skapa bra relevanta inlägg till sina vänner.

Både inspiratörer och budbärare

Signifikativt för en influencer är att följarna är nära och betraktas som vänner och en väns ord betyder mer än tillexempel ett okänt företag. Påverkan är som störst när det kommer från någon du känner. De påverkar oss lika stark som en person i din bekantskap.

Influencer behöver inte vara en kändis utan har byggt upp sig själv och sitt nätverk via egna sociala kanaler.

Influencers har mäktig påverkningsgrad

De jobbar med “word of mouth” eftersom de är nära sina vänner och dialogen sker snabbt via deras egna kanaler på ett genuint och äkta sätt.

Makten flyttas från mediehusen

Många influencers har lika stor eller större räckvidd än stora mediehus och de är närmare sina vänner. Därför har de större påverkningsgrad än traditionell marknadsföring.

Olika nivåer

Nano influencer

10 – 1 000 följare

Micro influencer

1 000 – 10 000 följare

Macro influencer

10 000 – 1 00 000 följare

Mega influencer

1 00 000 < följare

3 stora Svenska influencers

Bianca Ingrosso. Instagram, Youtube, Pod.
Margaux Dietz. Bloggare, Youtube, Instagram, Pod.
Matgeek. Youtube.

3 framgångsrika Norrländska influencers

Emil Westrin. Instagram: Flugfiske och fjällvandring.
Johanna Nilsson. Instagram: Slow fashion.
Betonghuset. Instagram: Inredning, barn, mamma, familj.